سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آقاسیدبااجازه...
 

 

ایشان در وصیت به پسرشان میفرمایند:

 

با تقوا به همه چیز می‌توان رسید. اگر در این راه – طى طریق – به سوى  خداوند، تقوا نباشد، ریاضت و مجاهدت را هرگز اثرى نیست؛ جز زیان، اثرى  ندارد و نتیجه‏اى جز دورى از درگاه خدا نخواهد داشت. اگر آدمى یک چهله(چهل  روز) به ریاضت بپردازد، اما یک نماز صبح از او قضا شود، نتیجه آن اربعین بر باد رفته است. در تمام عمرم، تنها یک روز نماز صبحم قضا شد. پسر بچه‏اى  داشتم؛ شب آن روز از دست رفت. سحرگاه به من گفتند که این رنج فقدان را به  علت فوت نماز صبح، مستحق شده‏اى؛ اینک اگر شبى، تهجد و شب‏ زنده‏دارى‏ام  ترک گردد، صبح آن، انتظار بلایى را مى‏کشم.

اگر آدمى یک چهله(چهل روز) به ریاضت بپردازد، اما یک نماز صبح از او قضا شود،  نتیجه آن اربعین بر باد رفته است. در تمام عمرم، تنها یک روز نماز صبحم قضا شد. پسر بچه‏ اى داشتم؛ شب آن روز از دست رفت. سحرگاه به من گفتند که این  رنج فقدان را به علت فوت نماز صبح، مستحق شده ‏اى؛ اینک اگر شبى، تهجد و شب‏  زنده ‏دارى‏ ام ترک گردد، صبح آن، انتظار بلایى را مى‏کشم.

انجام امور مکروه، موجب پایین آمدن مقام بنده خدا مى‏شود و به عکس، انجام  مستحبات، مرتبه او را ترقى مى‏بخشد. بدان که اگر در راه سیر و سلوک، به  جایى رسیده‏ام، به برکت بیدارى شب و مراقبت در امور مستحب و ترک مکروهات بوده است؛ ولى اصل و روح همه اعمال، خدمت به سادات و فرزندان ارجمند رسول  خدا صلى‏ الله ‏علیه ‏و آله بوده است.

========

برگرفته از عرفا




برچسب‌ها: نمازصبح- رنج- شیخ نخودکی
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 94/1/30 توسط سرباز

 

مرحوم حجة الاسلام دکتر امینی چنین می‌نویسد:  پس از گذشت چهار سال از فوت مرحوم پدر بزرگوارم علامه امینی نجفی یعنی سال 1394 هجری قمری، شب جمعه‌ای قبل از اذان فجر، ایشان را در خواب دیدم. او را شاداب و خرسند یافتم.

به ایشان گفتم : آقا جان! شما اکنون از میان ما رخت بر بسته‌اید و به جهان  دیگر منتقل شده‌اید. در آنجا که هستید کدامین عمل (کتاب الغدیر، یا سایر تألیفات، یا تأسیس و بنیاد کتابخانه امیرالمؤمنین علیه السلام و … )باعث نجات شما گردید از میان صدها خدمت و کارهای بزرگ علمی و دینی و مذهبی؟

مرحوم علامه امینی درنگ و تأملی نمودند. سپس فرمودند:

فقط زیارت ابی عبدالله الحسین علیه السلام.

عرض کردم: شما می‌دانید اکنون روابط بین ایران و عراق تیره و تار است و راه کربلا بسته، چه کنم؟

فرمود:  در مجالس و محافلی که جهت عزاداری امام حسین علیه السلام برپا می‌شود شرکت کن. ثواب زیارت امام حسین علیه السلام را به تو می‌دهند.

سپس فرمودند: پسر جان! در گذشته بارها تو را یادآور شدم و اکنون به تو توصیه  می‌کنم که زیارت عاشورا را هیچ وقت و به هیچ عنوان ترک و فراموش نکن.  مرتبا” زیارت عاشورا را بخوان و بر خودت وظیفه بدان. این زیارت دارای آثار و برکات و فوائد بسیاری است که موجب نجات و سعادتمندی در دنیا و آخرت تو  می‌باشد، و امید دعا دارم.

——————-

منبع :

کتاب‌ مردان علم در میدان عمل و داستان‌هایی از علما.




برچسب‌ها: زیارت عاشورا- علامه امینی
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 94/1/30 توسط سرباز

اعمال شب اول ماه رجب


-از رسول خدا(ص) نقل شده است که به هنگام رؤیت هلال ماه رجب، این دعا را مى‌خواند:

«اَللّـهُمَّ اَهِلَّهُ عَلَیْنا بِالاْمْنِ وَالاْیمانِ وَالسَّلامَةِ وَالاْسْلامِ رَبّى وَرَبُّکَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ»؛ خدایا این ماه را بر ما به امنیت و ایمان و سلامت و دین اسلام نو کن، پروردگار من و پروردگار تو (اى ماه) خداى عزوجل است و همچنین از آن حضرت نقل شده است که وقتى هلال ماه رجب را مى‌دید، مى‌فرمود: «اَللّـهُمَّ بارِکْ لَنا فى رَجَب وَشَعْبانَ، وَبَلِّغْنا شَهْرَ رَمَضانَ، وَاَعِنّا عَلَى الصِّیامِ وَالْقِیامِ، وَحِفْظِ اللِّسانِ، وَغَضِّ الْبَصَرِ، وَلا تَجْعَلْ حَظَّنا مِنْهُ الْجُوعَ وَالْعَطَشَ»؛

خدایا برکت ده بر ما در ماه رجب و شعبان و ما را به ماه رمضان برسان و کمکمان ده براى گرفتن روزه و شب زنده‌دارى و نگهدارى زبان و پوشیدن چشم و بهره ما را از آن ماه تنها گرسنگى و تشنگى قرار مده.

- غسل کردن: سیّد بن طاووس مى‌گوید در کتب «عبادات» روایتى از رسول خدا (ص) یافتم که آن حضرت فرمود: هر کس ماه رجب را درک کند و در اول، وسط و آخر آن، غسل کند همانند روزى که از مادر متولد شده، از گناهان خارج شود (و پاک شود).

- زیارت امام حسین(ع) در این شب فضیلت بسیار دارد.

- بعد از نماز مغرب، 20 رکعت نماز بخواند (هر دو رکعت به یک سلام) و در هر رکعت یک بار سوره «حمد» و یک بار سوره «توحید» بخواند، رسول خدا(ص) در پاداش این عمل فرمود: هر کس چنین کند، به خدا سوگند خودش، خانواده‌اش، مالش و فرزندانش محفوظ بمانند و از عذاب قبر پناه داده شود... و در قیامت به سرعت از صراط بگذرد.

-بعد از نماز عشا، دو رکعت نماز به ‌جا آورد، در رکعت اول «حمد» و «الم نشرح» را یک مرتبه و سوره «توحید» را سه مرتبه بخواند و در رکعت دوم، سوره‌هاى «حمد»، «الم نشرح»، «توحید» و «معوّذتین» (سوره‌هاى ناس و فلق) را یک‌ بار بخواند و پس از سلام 30 مرتبه بگوید: «لا اله الاّ الله» و 30 مرتبه «صلوات» بفرستد، رسول اکرم(ص) فرمود: کسى که این عمل را انجام دهد، خداوند گناهانش را مى‌آمرزد و از گناه پاک مى‌شود.

- 30 رکعت نماز بخواند، (هر دو رکعت به یک سلام) در هر رکعت یک مرتبه «حمد» و یک مرتبه «کافرون» و سه مرتبه «توحید» را بخواند. در روایتى رسول خدا(ص) فرمود: هر مرد و زن مؤمنى چنین کند، خداوند تمام گناهان کوچک و بزرگ وى را مى‌آمرزد و تا سال بعد، خداوند نامش را در فهرست «نمازگزاران» مى‌نویسد و از نفاق پاک مى‌شود.

- احیاى شب اول ماه رجب: شیخ طوسى در «مصباح المتهجّد» از امام صادق(ع) از جدش از امیرمؤمنان على(ع) نقل کرده است که آن حضرت دوست داشت که در چهار شب از شب‌هاى سال، فارغ از هر چیز، به عبادت بپردازد شب اوّل ماه رجب، شب نیمه شعبان، شب عید فطر و شب عید قربان، در حدیثى دیگر، از امام صادق(ع) نقل شده است که «تا مى‌توانى بر احیاى شب‌هاى عید فطر، عید قربان و... شب اول رجب مراقبت کن.

- خواندن دعایى که از امام جواد(ع) نقل شده است که فرمود: مستحب است انسان، در شب اول رجب، با این کلمات، دعا کند:

«اَللّـهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ بِاَنَّکَ مَلیکٌ، وَاَنَّکَ عَلى کُلِّ شَىْء مُقْتَدِرٌ، وَاَنَّکَ ما تَشآءُ مِنْ أَمْر یَکُونَ اَللّـهُمَّ اِنّى اَتَوَجَّهُ اِلَیْکَ بِنَبِیِّکَ مُحَمَّد نَبِىِّ الرَّحْمَةِ، صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ، یا مُحَمَّدُ یا رَسُولَ اللهِ، اِنّى اَتَوَجَّهُ بِکَ اِلَى اللهِ رَبِّکَ وَرَبِّى لِیُنْجِحَ بِکَ طَلِبَتى»




برچسب‌ها: اعمال شب اول رجب- رجب- اعمال
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 94/1/30 توسط سرباز

اطلاع ازمافى الضمیر شیخ رجبعلى خیاط(ره)

 

ازقول یکى ازشاگردان شیخ نقل شده که:

شبى وارد جلسه شدم، قدرى دیر شده بود و شیخ مشغول مناجات بود چشمم که به افراد جلسه افتاد، یکى را دیدم که ریشش را تراشیده است، در دلم ناراحت شدم و پیش خود اعتراض کردم که: چرااین شخص ریشش را تراشیده است.

جناب شیخ که رو به قبله و پشت به من بود ناگهان دعا را متوقف کرد و گفت به ریشش چه کار دارى؟ ببین اعمالش چطوراست! شایدیک حسنى داشته باشدکه تو ندارى، این را گفت و مجددا به دعا مشغول شد.



نوشته شده در تاریخ شنبه 94/1/29 توسط سرباز

 

 

آیت الله حاج شیخ عباس هاتف قوچانى می فرمودند:"آیت الله بهجت بسیاربه مسجد مى رفتند و شبها تابه صبح بیتوته می نمودند. یک شب که بسیارتاریک بود و چراغى هم درمسجد روشن نبود، ایشان درمیانه شب احتیاج به وضو پیدا می کند. به ناچار ازمسجد بیرون میرفت ودرمحل وضوخانه که بیرون مسجد است و در سمت شرقى آن واقع است وضو می ساخت.

ناگهان در اثرعبور این مسافت درظلمت محض وتنهایى، مختصر ترسى درایشان پیدا می شود. به مجرد این خوف، یک مرتبه نورى همچون چراغ درپیشاپیش ایشان پدیدار می شود و همراه ایشان حرکت می کند و ایشان با آن نورخارج شده وتطهیرکرده و وضو می گیرند وسپس به جاى خود برمی گردند ودرهمه این احوال آن نور دربرابرشان حرکت می کرده تا اینکه به محل خود می رسند وآن نور ازبین می رود.




برچسب‌ها: آیت اله بهجت- وضو- کرامت
نوشته شده در تاریخ شنبه 94/1/29 توسط سرباز
سیداحمدخوانساری

 

مرحوم آیت ‏الله العظمی سید احمد خوانساری بیماری زخم معده داشتند که احتیاج به عمل جراحی داشت. از طرفی ایشان سالخورده و از لحاظ جسمی ناتوان بودند و تحمل جراحی بدون بیهوشی نیز ممکن نبود.

     پیش از آن که عمل جراحی آغاز شود، ایشان اجازه‏ی بیهوش‏کردن را به پزشکان ندادند (چون به نظر ایشان در صورت بیهوشی، تقلید مقلدینشان دچار اشکال می‏شد.)؛ از این رو به پزشکان معالج فرمودند: «هر گاه من مشغول قرائت سوره‏ی مبارکه‏ی انعام شدم، شما مشغول عمل شوید! من توجهم به قرآن است و در این صورت هیچ مشکلی پیش نمی‏آید!» (ایشان آن‏چنان به قرآن توجه پیدا می‏کردند که احساس درد نمی‏کردند.) همان‏طور هم شد و با تمام‏شدن عمل جراحی، قرائت سوره‏ی مبارکه‏ی انعام نیز به پایان رسید.

 

مردان علم در میدان عمل، ج 4، ص 188 و 189؛ برگرفته از: هزار و یک حکایت اخلاقی، ص 41

 



نوشته شده در تاریخ شنبه 94/1/29 توسط سرباز

 

شخصی به حضرت آیت الله بهاء الدینی گفته بود:

آقا جان! دعا کنید من آدم شوم!


آقا فرموده بودند:


«‌ با دعا کسی آدم نمی شود ».


شده است بدون ریختن چای خشک در آب جوش، چایی بخوری؟ شده است بدون مایه زدن به شیر، پنیر درست شود؟‌ شده است بدون خوردن آب و غذا سیر شوی؟ شده است بدون الکتریسیته، لامپ روشن شود؟ 


بدون علم و عمل صالح نیز آدم شدن محال است!!


(حسن قدوسی زاده، داستانهای کوتاه، ج1،ص 95 )




برچسب‌ها: شیخ بهاالدینی- دعا
نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 94/1/27 توسط سرباز

 

 

شیخ رجبعلی خیاط به همراه شیخ حسن تزودی در امامزاده صالح تهران نشسته بودند که جناب شیخ می گوید : « یالَیتَنی کُنتُ مَعَکَ فَاَفوُزُ مَعَکَ فَوزاً عَظیما» ؛  حسین جان !


ای کاش روز عاشورا در کربلا بودم و در رکاب شما به شهادت میرسیدم.


وقتی اینگونه آرزو می کند، می بینند هوا ابری شد و یک تکه ابر بالای سر آنها قرارگرفت و شروع کرد به باریدن تگرگ. شیخ رجبعلی خیاط فرار می کند و به امامزاده پناه می برد. وقتی بارش تگرگ تمام می شود، شیخ از امامزاده بیرون می آید و برایش مکاشفه زیبایی رخ میدهد.


او امام حسین علیه السلام را زیارت می کند و حضرت به او می فرمایند:  شیخ رجبعلی !

روز عاشورا مثل این تگرگ تیر به جانب من و یارانم می بارید؛ ولی هیچ کدام جا خالی نکردند


و در برابر تیرها مقاوم و راست قامت ایستادند، دیدی که چگونه از دست این تگرگ ها فرار کردی.

 مگر می شود هر کس ادعای عشق والا را داشته باشد؟

 

کتاب طوبای کربلا. صفحه 141




برچسب‌ها: شیخ رجبعلی خیاط
نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 94/1/27 توسط سرباز

 


ابوسعید ابوالخیر در مسجدی سخنرانی داشت مردم از تمام اطراف روستاها و شهرها آمده بودند، جای نشستن نبود و بعضی ها در بیرون نشسته بودند. پس شاگرد ابوسعید گفت شما را به خدا از آنجا که هستید یک قدم پیش بگذارید. همه یک قدم پیش گذاشتند.


پس نوبت به سخنرانی ابو سعید رسید او از سخنرانی خودداری کرد! مردم که به مدت یک ساعت در مسجد نشسته و خسته شده بودند، شروع به اعتراض کردند. ابوالسعید پس از مدتی سکوت گفت: هر آنچه که من می خواستم بگویم شاگردم به شما گفت، شما یک قدم به جلو حرکت کنید تا خدا ده قدم به شما نزدیک شود.

 

 

منبع:http://www.pandamoz.com/



نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 94/1/26 توسط سرباز

"شیرین" ملقب "ام رستم" دختر رستم بن شروین از سپهبدان خانان باوند در مازندران و همسر فخرالدوله دیلمی (387ق.  366ق.) که پس از مرگ همسر به پادشاهی رسید او اولین پادشاه زن ایرانی پس از ورود اسلام بود. او بر مازندران و گیلان، ری، همدان و اصفهان حکم می راند.


به او خبر دادند سواری از سوی محمود غزنوی آمده است. سلطان محمود در نامه ی خود نوشته بود: باید خطبه و سکه به نام من کنی و خراج فرستی والا جنگ را آماده باشی.
ام رستم، به پیک محمود گفت: اگر خواست سرور شما را نپذیرم چه خواهد شد؟ پیک گفت آن وقت محمود غزنوی سرزمین شما را به راستی از آن خود خواهد کرد.


ام رستم به پیک گفت: که پاسخ مرا همین گونه که می گویم به سرورتان بگویید: در عهد شوهرم همیشه می ترسیدم که محمود با سپاهش بیاید و کشور ما را نابود کند ولی امروز ترسم فرو ریخته است برای اینکه می بینم شخصی مانند محمود غزنوی که می گویند یک سلطانی باهوش و جوانمرد است برروی زنی شمشیر می کشد. به سرورتان بگویید اگر میهنم مورد یورش قرار گیرد با شمشیر از او پذیرایی خواهم نمود، اگر محمود را شکست دهم تاریخ خواهد نوشت که محمود غزنوی را زن جنگاور کشت و اگر کشته شوم باز تاریخ یک سخن خواهد گفت محمود غزنوی، زنی را کشت.


پاسخ هوشمندانه بانو ام رستم، سبب شد که محمود تا پایان زندگی خویش از لشکرکشی به ری خودداری کند.
ام رستم پادشاه زن ایرانی هشتاد سال زندگی کرد و همواره مردمدار و نیکخو بود.

 

 

منبع:http://www.pandamoz.com/



نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 94/1/26 توسط سرباز
<   <<   11   12   13   14   15   >>   >
تمامی حقوق مطالب برای آقاسیدبااجازه... محفوظ می باشد